Vitaminas, kurio trūksta MILIJARDUI žmonių

vitaminas D
06 Grd

Atsiprašau už clickbait‘inę („sensacingą“) antraštę, bet šis vitaminas yra be galo svarbus ir Tu privalai žinoti viską – kas, kaip ir ką.

Vitaminas D, dar žinomas kaip „saulės“ vitaminas yra tai, ko šiandieniniam žmogui… trūksta. Švelniai tariant. Vitamino D trūkumas pasireiškia apytiksliai mi-li-jar-dui (1 000 000 000) pasaulio gyventojų (šaltinis).

Ne, saulėje pabūti ne visada užtenka. Žinai kodėl? Todėl, kad Tu vaikštai apsirengęs. Ypač žiemą, juk didžioji dalis Tavo odos uždengta. Maiste vitamino D taip pat yra labai, labai skurdžiai.

„Susirinkti“ jį yra itin sunku.

Vitaminas D atsakingas už svarbius reikalus: pradedant normalia kaulų būkle, baigiant nuotaika ir hormonų veikla bei sinteze.

Straipsnyje apžvelgsime, kas yra vitaminas D, kokia yra jo funkcija, kiek jo per dieną Tau reikia ir kas nutinka esant jo trūkumui ar pertekliui (RETAS atvejis).

Vitaminas D – kas tai?

Vitaminas D – viena iš 24 medžiagų, būtinų išgyvenimui. Tirpus riebaluose, šis vitaminas gali pasitaikyti keleto formų: lamisterolis (vitaminas D1), ergokalciferolis (vitaminas D2), cholekalciferolis (vitaminas D3), dihidrotachisterolis (vitaminas D3). Žmogaus kūne aktyvios yra D2 ir D3 formos (šaltinis).

Vitamino D natūraliai yra tune, lašišoje, jaučio kepenyse, kiaušiniuose ir sūryje. Dėl didelės nepakankamumo problemos, dauguma komercinių produktų yra praturtinti šiuo vitaminu, pavyzdžiui: jogurtas, pieno produktai, apelsinų sultys ar sausi pusryčiai.

Būnant saulėje galima pasipildyti vitaminu D. Ultravioletiniai spinduliai palietę odą signalizuoja kūnui pradėti jo sintezę. Problema yra viena – mes nuolat apsirengę arba naudojame kremą nuo saulės, todėl toli gražu negauname pakankamai UV spindulių.

Ai, ir dar daug kas bijo „pasigauti“ odos vėžį dėka ilgų valandų saulėje.

Grįžtant prie kremų nuo saulės – kremai, kurių SPF reitingas yra 8 ar daugiau, vitamino D sintezę sumažina per 95% (šaltinis).

Taigi, organizmui susintetinti pakankamai vitamino D mūsų sąlygomis yra itin problematiška.

Pasirūpinus vitaminu D iš vieno ar kito šaltinio, šis dar turi pereiti keletą procesų kūne.

Pirma, vitaminas D konvertuojamas į kalcidiolį kepenyse. Tada jis keliauja pas inkstus, kurie jį verčia į kalcitriolį, arba 1,25-dihidroksivitaminą D. Šie du žingsniai yra būtini, kad paversti vitaminą D į formą, kurią Tavo kūnas sugebėtų panaudoti.

Priešingai, nei vitaminai C ir E, kurių perteklius pašalinamas šlapimu, vitaminas D yra ne šalinamas, bet kaupiamas. Pastarasis yra tirpus riebaluose, todėl jį Tavo kūnas „sandėliuoje“ kepenyse ir riebalų audiniuose. Esant poreikiui (trūkumui), organizmas panaudoja sukauptus rezervus.

Galiausiai, kiek Tavo oda geba pagaminti vitamino D priklauso dar ir nuo šių aplinkybių: metų laiko, dienos meto, sezono, Tavo odos pigmentacijos bei, svarbiausiai, Tavo vietovės.

Vitaminas D – ką daro?

Viena iš pagrindinių priežasčių, kodėl žmonės vartoja vitaminą D yra normalios skeleto bei dantų būklės palaikymas. Vitaminas D reguliuoja fosfato ir kalcio lygius bei pasisavinimą – abi medžiagos reikalingos tam, kad Tavo kaulai išliktų stiprūs (šaltinis).

Be tinkamo vitamino D ir kalcio lygių, kaulai nebus tokie stiprūs, kokie turėtų būti. Ilgainiui jie gali lūžti net ir nesant rimtam sužeidimui.

Vitaminas D turi ir kitų funkcijų organizme! Jis dalyvauja nervų sistemos veikloje, kur reguliuoja nervų vystymąsi bei funkciją. Vitaminas D taip pat saugo smegenis nuo ligų bei dalyvauja hormonų ir neuromediatorių sintezėje bei jų „veikloje“. Saulės vitaminas taip pat saugo nuo laisvųjų radikalų poveikio bei gali padėti apsisaugoti nuo demencijos (šaltinis).

Ir tai dar ne viskas… be vitamino D, tu nepajudėtum. Tavo raumenims vitaminas D yra būtinas. Lygiai taip pat šis vitaminas būtinas Tavo nervų sistemai, norint užtikrinti optimalų jos funkcionavimą.

Vitaminas D – kiek reikia?

Nesi tikras, ar Tavo organizmui trūksta vitamino D?

Pasidaryk tyrimus – šiandien tai atlikti itin paprasta. Tokiu atveju nelieka vietos spėliojimams.

Įprastai, vitamino D norma yra 40-60 nmol/L. Žemiau – tikėtina, jog ilgainiui bus problemų su kaulų būkle. Virš 125 nmol/L taip pat nėra itin sveika.

Palaikyti normai, taikykis į tokius kiekius vitamino D per dieną:

  • Kūdikiams iki 12 mėn. –400 IU vitamino D per dieną.
  • Vaikams ir suaugusiems iki 70 metų – 600 IU per dieną. >70 metų – 800 IU.

Atmink, kad šie skaičiai „galioja“ tam žmogui, kuriam nepasireiškia vitamino D trūkumas. Esant trūkumui ar nepakankamumui ir siekiant atstatyti vitamino D lygius, gydytojas gali Tau išrašyti ir 200 000 IU vienkartinę ampolę. Jeigu vartoji maisto papildus, tuomet atstatymui galima vartoti net ir ~5000 IU kiekvieną dieną.

Kaip ir minėjau – pasidaryk vitamino D tyrimą ir tiksliai žinosi savo poreikį.

Kas nutinka, jei gauni per mažai? O kas, jeigu per daug?

Žmonių, kuriems trūksta vitamino D, skaičius auga, auga ir auga. Nepaisant to, kad vitaminas D papildomai dedamas į įvairius maisto produktus.

Straipsnio pradžioje minėjau, kodėl taip yra. Mes nuolat vaikštome apsirengę, mūsų viso kūno oda gauna toli gražu nepakankamai saulės šviesos. Išskirtiniais ir retais atvejais, kūnas gali nesugebėti versti vitamino D yra aktyvią jo formą dėl inkstų problemų.

Vaikai, kurie negauna pakankamai vitamino D rizikuoja išvystyti rachitą. Vitaminas D reikalingas fosforo ir kalcio pasisavinimui bei jų lygių palaikymui. Vieni iš rachito simptomų yra susilpnėję ir suminkštėję kaulai – dėka prasto fosforo ir kalcio pasisavinimo. Matai, kaip viskas yra susiję?

Suaugusieji, kurie negauna pakankamai vitamino D rizikuoja išvystyti osteomaliaciją. Šis sutrikimas taip pat yra lydimas suprastėjusios kaulų būklės. Priešingai nei osteoporozė, osteomaliacija trukdo kaulų vystymuisi, ko pasekoje pasireiškia raumenų silpnumas bei kaulų skausmai. Vienas osteomaliacijos gydymo metodų – vitamino D lygio atstatymas bei galimų neigiamų faktorių, sąlygojančių prastą vitamino D pasisavinimą, šalinimas.

Itin svarbu vyrams: norint išvengti žemo testosterono lygio, taip pat reikėtų pasirūpinti, jog tavo kūnas gauna pakankamai vitamino D (šaltinis).

Vitamino D iš saulės neįmanoma „padauginti“. Tuo tarpu nuolat vartojant didelius kiekius maisto papildų – įmanoma.

Nors ir itin retai pasitaikanti, hipervitaminozė D gali pasireikšti kiekvieną dieną geriant per didelius kiekius vitamino D. Simptomai gali būti tokie: pykinimas, vėmimas, prastas apetitas, dažnas šlapinimasis, inkstų problemos bei nuovargis ir silpnumas.

Vėlgi – esant šio vitamino trūkumui ar nepakankamumui, net ir dideli kiekiai vargu, ar pakenks. Pavyzdys galėtų būti mano pačio patirtis: keletą metų atgal, kiekvieną dieną vartojau po 2000-3000 IU vitamino D kiekvieną dieną. Pasidaręs tyrimus nustebau, jog man vis vien pasireiškia šio vitamino trūkumas.

Jeigu nori būti 100% tikras – pasinaudok gi mūsų medicinos pažanga ir stebėk vitamino D lygius!

Vitamino D papildai – kas turėtų juos vartoti?

Esant tam tikriems sutrikimams, vitamino D papildų vartojimas tampa vos ne būtinybe, norint „nesubyrėti“.

Vienas iš pavyzdžių: asmenys, kurie turi celiakiją. Šis sutrikimas sąlygoja neefektyvų angliavandenių, riebalų bei baltymų pasisavinimą. Vitaminas D yra tirpus riebaluose, todėl prastai savinantis riebalus, prastai savinasi ir vitaminas D. Galiausiai, pasireiškia vitamino D trūkumas, o kokios dėl to gali kilti problemos, mes jau pasiaiškinome.

Tikėtina, jog esant vitamino D trūkumui, truks ir kalcio. Tai reiškia dar daugiau problemų su kaulais.

Tie, kurie yra tamsaus gymio, neefektyviai sintetina vitaminą D iš saulės. Neefektyviai vitaminą D savinasi ir nutukę asmenys – didelė dalis gaunamo vitamino „susiporuoja“ su pertekliniais riebalais ir nepasiekia kraujotakos.

Galiausiai, krūtimi maitinamiems naujagimiams vitaminas D galėtų būti itin naudingas, nes motinos piene nėra gausių šio vitamino kiekių. Dėl tikslesnio vartojimo pasitark su savo šeimos gydytoju.

Kokybiškų vitamino D maisto papildų už protingesnę kainą gali įsigyti mūsų e-parduotuvėje. Vienas geriausio kainos/kiekio/kokybės santykio produktas yra OstroVit Vitamin D3. Vitamino D taip pat yra populiariausiame vitaminų/mineralų komplekse Olimp Vita-Min Multiple Sport. Pastarasis labiausiai tiktų normalaus vitamino D lygio palaikymui, tuo tarpu OstroVit vitaminas D labiausiai tiktų norint atstatyti vitamino D lygius.

Vitaminas D – apibendrinimas

Rekomenduojama vitamino D dienos norma pastaraisiais dešimtmečiais kito pakankamai smarkiai. 2010 metais, „Institute of Medicine“ rekomenduojamą paros normą padidino tris kartus – iki 600 IU per dieną. Saugus dienos limitas taip pat buvo padvigubintas – nuo 2000 IU iki 4000 IU.

Aišku viena – vitamino D trūkumas yra labai opi problema.

Vitaminas D gali Tau padėti apsisaugoti nuo diabeto, tam tikrų vėžių formų, širdies ligų bei įvairių autoimuninių ligų. Iki šiol buvo manoma, jog širdis „varoma“ kaliu, tačiau neseniai priimta, jog vitaminas D taip pat yra aktualus širdies susitraukimams. Negana to, esant vitamino D trūkumui, širdies smūgio rizika išauga dvigubai (šaltinis).

Harvardo universiteto literatūroje pažymima, jog vitamino D trūkumas sąlygoja aukštesnę širdies ir kraujagyslių ligų riziką. Vitaminas D taip pat dalyvauja kraujospūdžio reguliavime, tačiau šiems teiginiams reikėtų dar šiek tiek daugiau tyrimų.

Tai yra svarbiausi aspektai. Ar dabar supranti, koks svarbus yra vitaminas D?

vitaminas D

Asmeniškai, aš neseniai išgėriau 200 000 IU ampolę ir reguliariai, kiekvieną dieną vartoju po 5000 IU. Savaitės bėgyje pasidarysiu kraujo tyrimus – tikiuosi vitaminas D bus bent jau normose.

Ar esi susidūręs su vitamino D trūkumu? Gal esi daręsis tyrimus? Ar vartoji vitamino D papildus? Pasidalink patirtimi komentaruose!

Vitaminas, kurio trūksta MILIJARDUI žmonių
5 (100%) 1 vote

3 thoughts on “Vitaminas, kurio trūksta MILIJARDUI žmonių

  1. sveiki, o kaip dėl vitamino D vartojimo ir žuvų taukų vartojimo pvz.: omega 3 6 9 berods. Vieni sako kai geri žuvies taukus tai vitamino D tuo metu gerti nereikia (arba atvirkščiai). O kiti sako, kad reikia gerti abu. Kokia jūsų nuomonė būtent apie šitą dalyką, reikia kartu juos gert ar tikrai sugerti reikia viena tada imti kitą? Ačiū už atsakymą. Geros dienos

    1. Labas,

      dvi, visiškai skirtingos medžiagos. Nesuprantu, kur problema jas vartoti abi, vienu metu:)

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *